Posted on Geef een reactie

Het verhaal achter de baslijn: Walk on the Wild Side

verhaal achter de baslijn

In dit artikel gaan we in op het verhaal achter de baslijn van Walk on the Wild Side van Lou Reed. Een donker nummer met een donkere baspartij. Bassist Herbie Flowers was hier verantwoordelijk voor. Het nummer is mede door zijn iconische baslijn wereldberoemd geworden.

Walk On The Wild Side

Walk On The Wild Side is een nummer van Lou Reed en verscheen op het album Transformer uit 1972. Dit album werd geproduceerd door David Bowie en Mick Ronson. Het nummer werd een hit en bereikte in 1973 de vijftiende plek van de Nationale Hitparade. De grootste hit van Lou Reed ooit! In 2010 nam het muziekblad Rolling Stone het nummer op in de lijst met 500 beste songs aller tijden. Ook de B-kant werd een groot succes: Perfect Day deed het goed in de hitparades, maar werd lang niet zo’n succes als de A-kant. Overigens stond Perfect Day vele jaren later, in 1996 om precies te zijn, opnieuw in de hitparade. Het maakte deel uit van de soundtrack van de film Trainspotting.

verhaal achter de baslijn
Bron afbeelding: Jeanne Menjoulet via Flickr

The Factory

Walk On The Wild Side gaat over travestieten die naar New York trekken om in de prostitutie te gaan werken, de zogenaamde ‘hustlers’. De namen die in het nummer worden genoemd -Holly, Candy, Little Joe, Sugar Plum Fairy en Jackie- zijn allemaal gebaseerd op figuren die The Factory rondhingen. Dit was de club van Andy Warholl, waar muzikanten en kunstenaars gingen stappen. Ook Lou Reed behoorde tot de ‘stamgasten’ van deze club. Take A Walk On The Wild Side is wat de prostituees tegen hun klanten zeiden om ze mee te lokken naar zweterige achterkamertjes. Op onderstaande video wordt meer over de achtergrond van het nummer verteld.

Verhaal achter de baslijn

Walk On The Wild Side begint met een iconisch basloopje. Na de eerste paar noten weet je onmiddellijk om welk nummer het gaat. Zo herkenbaar! Deze baslijn was een van de belangrijkste redenen voor het gigantische succes van dit nummer. De bas wordt gespeeld door de Britse muzikant Herbie Flowers. Hij was destijds een populaire studiomuzikant en werd ingehuurd door Reed voor een opnamesessie in de Trident Studios in Londen. Als je goed naar het nummer luistert, hoor je twee bassen: een contrabas en een elektrische basgitaar. Flowers startte op de contrabas. Walk On The Wild Side is een donker en duister nummer en Flowers vond de contrabas hier beter bij passen. Daarna kwam de tweede baslijn erbij die werd gespeeld op de elektrische basgitaar. Na slechts één keertje oefenen werd de baspartij ingespeeld en in in een kleine 20 minuten werd de hele baslijn opgenomen.

Geldkwestie

De contrabas waarop Flowers het nummer speelde was een Hawkes & Son bas en de basgitaar was een 1960 Fender Electro Blue Jazz Bass. Overigens was het gebruik van de twee bassen niet geboren uit creatieve overwegingen. De studiomuzikanten werden per uur én per instrument betaald. Als je twee verschillende instrumenten speelde, kreeg je dus dubbel betaald. Het gebruik van twee bassen was dus puur een geldkwestie! Flowers vertelt het verhaal achter de baslijn op de video hieronder.

Wie was Herbie Flowers?

Brian Keith ‘Herbie’ Flowers is een Brits musicus. Hij speelde basgitaar, contrabas en tuba. zoals ook te horen op het album Transformer Luister maar eens naar de nummers Make Up en Goodnight Ladies.

Hij speelde in diverse bands, maar was ook een studiomuzikant, maar deed ook veel studiowerk. Zijn loopbaan begon bij echter bij Blue Mink, met wie hij albums en singles opnam, waaronder de wereldhit Melting Pot uit 1969. Bekijk de video hieronder en zie Flowers in actie!

Daarnaast speelde Flowers in CCS en T. Rex. Als studiomuzikant werd hij vaak ingehuurd. Niet alleen door Lou Reed, maar ook door David Bowie, Elton John, Serge  Gainsbourg, Jeff Wayne en Camel (Nude) om er maar een paar te noemen. Ook speelde hij in de band Sky, een band van de klassiek spelende John Williams, waarin ook een paukenist van een van de Londense orkesten speelde: Tristan Fry.

KPM platenlabel

Flowers speelde in de jaren ’60 en ’70 ook voor het KPM platenlabel in Londen. Dit label publiceerde muziek voor televisieprogramma’s, shows en kwissen. Deze muziek kon zo van de plank worden gehaald en als tune voor een programma worden gebruikt. ‘Library music’ wordt deze muziek genoemd. Vaak was het een beetje psychedelisch en deed het futuristisch aan. Altijd handig als een producer een soundtrack nodig had voor een science fiction film. KPM bracht zijn platen altijd uit met eenzelfde olijfgroene hoes. Samen met de drummer van Blue Mink, Barry Morgan, bracht Flowers ook een tweetal platen uit op dit label: Bass Guitar And Percussion en Bass Guitar And Percussion Volume Two, Beide uit 1971. Voor de basliefhebber staan hier enkele pareltjes op. Luister hieronder naar Light Four en Light Six

Walk on the Wild Side

Terug naar het verhaal achter de baslijn van Walk On the Wild Side. Na alle bovenstaande informatie zul je waarschijnlijk met heel andere oren luisteren naar dit briljante nummer.

Doo doo doo doo doo doo doo doo doo
Doo doo doo doo doo doo doo doo doo
etc

Baslijn leren spelen?

Je kunt de baslijn ook onder de knie krijgen. Er is een aantal filmpjes op You Tube te vinden die het geheim van dit nummer uit de doeken doen. Hier, hier en hier vind je een video met uitleg. Wil je net als Herbie Flowers kunnen bassen? Koop een elektrische basgitaar en neem dan basgitaarles! Bekijk het overzicht met baslessen of ga zelf oefenen aan de hand van de vele muziekboeken die je kunt aanschaffen in de basgitaarshop.

Bronnen: Herbie FlowersMarco RaaphorstNo Treble, Pitchfork,  Wikipedia

BEZOEK DE BASGITAAR SHOP
 

Deel dit bericht!
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *